Cuma

Papaz yahnisinin artık adı anılmıyor!

Niye ki? Adıyla kökeninin Hıristiyan olmasından mı?

Şair öykücü, sayısız kitabın yazarı Sennur Sezer, “İstanbul’un unutulmuş yemekleri” adlı yazısında, papaz yahnisinin; pişirilse de diğer İstanbul yemekleri gibi artık adı anılmayan yemeklerden olduğunu söylüyor.

Oysa bu yahni hem etten hem de balıktan yapılırmış bir zamanlar…

“Etten yapılan papaz yahnisi sığır etiyle olur” diyor Sezer. Et, ağırlığının yarısından fazla miktarda arpacık soğanı ile pişirilir ve içine de bir kahve fincanı sirke konurmuş!

Ve sıkı durun bu sirke, Sezer’e göre Batı mutfaklarında sık kullanılan ete şarap koyma uygulamasının, Müslümanlaştırılmış şekliymiş!


Sirke de tıpkı şarap gibi eti yumuşatmada etkili biliyorsunuz. Ancak kokusu için yemeğe tarçın ve yenibahar ilave edilmeliymiş.

Balıktan yapılanına gelince, Sezer diyor ki, “Hıristiyan din adamlarının perhizlerde yaptıkları bir yemek olduğu, eski yemek kitaplarında kaydedilmiştir.”

Efendim balıktan papaz yahnisi kefal, kırlangıç, palamut ve uskumru gibi hemen her türlü balıktan yapılırmış. Ancak bu yemeğin de en belirgin özelliği soğan!

Bir kilo balığa 700 gram soğan (ne soğanı olduğu belirtilmiyor her halde buna da arpacık yakışır) ve 7 diş sarımsak hesabı yapılmalıymış!

Tarife gelince; 100 gram zeytinyağında havuç, soğan ve sarımsaklar kavrulur, içine kırmızı biber katılıp iki bardak suyla 20 dakika pişirilirmiş. Ardından da iki parmak büyüklüğünde kesilmiş balıklar eklenip bu kez 10 dakika daha pişirilip soğutulur, afiyetle yenirmiş!

Babiş farklı lezzetleri sever; acep bir keresinde et ile olanı bir keresinde de balıktan olanını yapsak yer mi ki?

Sağlıkla…

10 yorum:

  1. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  2. Ellerinize sağlık. Ben de bütün et yemeklerine sirke koyuyorum, kıymalarda dahil. Ayrıca sirke, özellikle kemikli etlerde kalsiyumu açığa çıkarırmış.

    Sevgiyle, sağlıkla

    Sevil

    YanıtlaSil
  3. Ellerinize saglik nefis görünüyor sunumda cok hos

    YanıtlaSil
  4. ӏ ran across thiѕ site on httρ://bаbiѕeyemekler.
    blogѕpot.com/ and if І can І'd like to suggest to you some useful things or ideas. Perhaps you can write your next articles relating to these ideas. I want to read more things related to what you're talking about.


    Alѕo visit my web blog cаrаcul (courses.migrantclinician.org)

    YanıtlaSil
  5. Would it be ok if I cite a few of your posts as long as I give credit and sources back to blogger.
    com? My website is on the exact same subject as your own
    and my visitors could undoubtedly gain from some of the info you offer here.
    Feel free to let me know if this is okay with you. Cheers

    Also visit my blog post :: spam filter lotus

    YanıtlaSil
  6. Merhabalar, size daha önce mail atmıştım ama gitmemiş olma ihtimaline karşı yeniden yazıyorum.

    Blogunuza internette yemek tarifleri ararken rastladım. Öncelikle çok tebrik ediyorum, blogunuzu inceledim, tarifleriniz hem çok leziz, hem de yapımı gayet kolay görünüyor. :) Uygun bir zamanınızda yeni açılan yemek tarifleri arama motorumuz Tarifbul‘a bir göz atabilirseniz çok sevinirim. İsterseniz siz de En İyi Tarif Blogları kısmımızda tariflerinizi sergileyebilirsiniz. Merak ettiklerinize SSS’den bakabilir veya bana mail atabilirsiniz. Görüşmek dileğiyle.
    Huma S.

    YanıtlaSil
  7. Paylaşımlarınız çok başarılı, sitenizi ilgiyle takip ediyorum..
    çay makinesi

    YanıtlaSil
  8. Paylaşımlarınız harika ilgiyle takip ediyorum. Başarılar.
    http://www.remtamutfak.com

    YanıtlaSil